Uuraisten varhaiskasvatuksessa on juuri päättymässä Opetushallituksen rahoittama hanke nimeltä DigiVAKA – Digitaalisuuden lisääminen varhaiskasvatuksessa, joka on osa laajempaa Innovatiiviset oppimisympäristöt ja niiden edistäminen -kokonaisuutta.
Hankkeen nimi ei ehkä heti paljasta, kuinka innostavasta ja lasten sekä henkilöstön näkökulmasta hauskasta projektista on ollut kyse. Yksi yleisimmistä ennakkoluuloista digitaalisuudesta varhaiskasvatuksessa on, että lapsille vain annetaan tabletit käteen ja laitetaan piirretyt pyörimään. Todellisuudessa kyse on kuitenkin aivan muusta.
– Kaikessa mennään pedagogiikka edellä. Olen tutustuttanut, innostanut ja opastanut sekä lapsia että aikuisia digiasioissa, kertoo hankevetäjä Anette Ahlfors. Hän on koulutukseltaan englannin ja tietotekniikan opettaja.
Digitaalisuus toimii työkaluna oppimisessa ja tunnekasvatuksessa. Sen avulla voidaan pohtia, mikä on totta, ja kehittää mediakriittisyyttä. Nurkan takana kurkistaa jo seuraava kehityksen askel: tekoäly, jota aikuiset ovat jo hetken ihmetelleet.
– Olen viime syksystä lähtien kiertänyt säännöllisesti kaikissa varhaiskasvatuksen yksiköissä ja eskariryhmissä pitäen digituokioita eri aiheista jokaiselle ryhmälle, Ahlfors kertoo.
Anette onkin ollut erityisen odotettu vieras, tietää Uuraisten varhaiskasvatusjohtaja Reetta Rutanen.
Digitalisaatio ei tarkoita pelkkiä laitehankintoja – vaikka niitäkin tarvitaan. Kaikissa Uuraisten yksiköissä on omat iPadit, ja varhaiskasvatuksessa kiertävät muun muassa FlySky-interaktiivinen lattiaprojektori, BlueBot-ohjelmoitavat robotit ja EasiScope-langaton mikroskooppi. Hanke on mahdollistanut poikkeuksellisen paljon myös laitehankintoja.
Digituokioiden teemat pohjautuvat varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueisiin, kuten kielten rikas maailma, ilmaisun monet muodot, minä ja meidän yhteisömme, tutkin ja toimin ympäristössäni sekä kasvan, liikun ja kehityn. Sisällöt ja kesto vaihtelevat ikäryhmittäin.
Hankkeen tavoitteena on tuoda digitaalisuus osaksi varhaiskasvatuksen arkea niin, että jokaisella lapsella on tasavertaiset mahdollisuudet tutustua erilaisiin laitteisiin ja digitaalisiin työkaluihin. Näin jokainen lapsi voi jatkaa varhaiskasvatuksessa aloitettua digipolkuaan sujuvasti perusopetuksen puolelle.
– Ohjelmointi on tullut lapsille tutuksi, ja olemme keskustelleet, mitä digilaitteita kotoa löytyy. QR-koodit ovat lasten suosikkeja – he bongailevat niitä ympäristöstään ja tietävät, että QR-koodi on ikkuna tietoon, Ahlfors kertoo ja kiittää henkilöstön innostusta uusien työkalujen käyttöönotossa.
– Jo ennen hanketta henkilöstöltä tuli toiveita perehdytyksestä, Rutanen lisää. Myös vanhemmilta on saatu positiivista palautetta.
Kirjat, paperit ja kynät säilyvät edelleen tärkeässä roolissa varhaiskasvatuksessa, digitaalisuus täydentää ja tuo lisää mahdollisuuksia.
– Lukeminen on yhä yhtä tärkeää kuin ennenkin, Rutanen vakuuttaa.
– Suurin digiloikka tapahtui perusopetuksessa noin kymmenen vuotta sitten. Varhaiskasvatukseen digitaalisuus on tullut hallitusti mukaan viimeisen kolmen vuoden aikana, Ahlfors päättää.
Hanna Lahtinen